
THE REPUBLIC OF UGANDA 

IN THE HIGH COURT OF UGANDA AT KAMPALA 

CIVIL SUIT NO. 611 OF 1993

RHODAH KALEMA:::::::::::::::: PLAINTIFF

VERSUS 

WILLIAM PIKE::::::::::::::::::::DEFENDANT 

BEFORE: THE HON. MR. JUSTICE  J.B.A KATUTSI

JUDGEMENT

The Plaintiff is a member of the National Resistance Council (NRC) for Kiboga county, a 

member of the National Executive Committee (NEC) for Kiboga District, a former Deputy 

Minister for Public and Cabinet Affairs in the National Resistance government, and a former 

distinguished civil servant. The Defendant is a Managing Director and Chief Editor of the New 

Vision Printing and Publishing Corporation which publishes the “Sunday Vision” and “New 

Vision” newspapers. The complaint of the Plaintiff is set out and pleaded in the plaint filed 

therein Paragraph. 3, 4 and 5 and 6 whereof are as follows:- 

“3. In an article on pages 1 and 2 of the “Sunday Vision” Newspaper dated June 20th 1993 under 

the heading “POLITICIANS “SELL” OFF REQUESTS FOR 1994 VOTES” the Defendant 

falsely and maliciously printed and published or caused to be printed and published of the 

plaintiff and of her in the way of her said offices and in relation to her conduct therein the 

following words 

“There is an unprecedented increase in the mortgaging of Forest Reserve for votes by 

Politicians as the 1994 general elections draw near according to an Assistant 

Commissioner for Forestry Mr. Kigenyi said this week some politicians including some 

incumbent Ministers were encouraging encroachers and other illegal operatives move 

into Forest Reserve. In Kiboga, the Forestry Department singled out Mrs. Rhoda Kalema 



the CM for Kiboga and A.D.A. for Kasangati Mpigi District Isegulamirambo as 

politicians who encouraged the occupation the above reserve early this year. The issue of 

encroachers in Luunga Forest Reserve in Kiboga was resolved towards the end of 1990 

when a team from the prime Minister’ a office led by Kigenyi himself visited the area and 

ascertained that encroachers and not have any rightful claims. The area was then 

surveyed and boundaries demarcated. Kigenyi said the reserve 

• was invaded early this year after Mrs. Kalema armed 

• with a letter from a Special Assistant to the president mr.khalid kinene encouraged 

people  to go into the reserve. She was reported to have said that the President had given 

them land in the reserve.” 

4. On page 5 of the issue of the “New Vision” dated June 21st 1993 the defendant maliciously 

printed and published  or caused to be published a cartoon showing the plaintiff offering to the 

voter end sayings “sorry I don’t want notes I want votes.” 

5. By the said words in their natural meaning the Defendant meant and was understood to mean:

— 

(1) That the plaintiff  her capacity as a member of the National Resistance Council and National 

Executive Committee of the National Resistance Council encouraged encroachers and other 

illegal persons to move into areas that are forest reserves. 

(ii) That the plaintiff did this in bad faith and the intention of getting herself to parliament in the 

1994 General Elections. 

(iii) That the plaintiff being a National leader is either ignorant or disrespectful of the National 

Campaign to preserve forest reserve for future generations and for the good of Uganda. 

(iv) That the Plaintiff is not fit to be a member of the National Resistance Council and of the 

National Executive Committee of the National Resistance Counci1. 



6. Consequently the plaintiff has been seriously injured in her character, credit and reputation in 

way of her said offices and has been brought into public scandal odium contempt. 

In paragraphs 2,3,4,5 and 6 of his Written Statement of Defence the defendant pleaded in answer 

to the above averments of the plaintiff as fol1ows.- 

“2. Save that the defendant admits that the said article was published as pleaded, it is specifically 

denied that the article was published falsely or maliciously of the plaintiff or in her way of her 

office end paragraph 3 is accordingly denied to that extent, 

3. The defendant admits publishing the said cartoon but denies that he published printed or 

caused to be published the same falsely or maliciously and paragraph 4 of the plaint is denied to 

that extent. 

4. It is denied that the article meant or was understood to bear the meanings ascribed to them in 

paragraph 5 of the plaint which is denied  than the plaintiff shall be put to strict proof there of

6. The defendant shall without prejudice to the above contend that the said article was published 

honestly end without malice as a matter of great public interest being; the conduct of public 

officers .The case for the plaintiff is that she very well understood the Government policy on 

Forest reserves and she could not have acted contrary to it. The people concerned had been in the 

area for a long time without them or the forestry department realising that they were on the forest 

reserve. While her first concern was the Preservation of forest reserves, she had a second concern 

and that was the plight of those people. These people had approached her in her capacity as their 

representative, and for them she had contacted several offices and authorities. She had seen the 

A.D.A. of the area, written a statement to the I.G.G and talked to the Commissioners for Forestry 

she had also requested to be availed the map of the areas the people concerned had a ruling of the 

court in their favour where the Court had ruled that while these people were reserve, they were 

entitled to compensation. She had therefore also made contacts with the Attorney General’s 

chambers to find out what was happening. She had also seen the Permanent Secretary of the 

Ministry concerned and requested for a team to be sent to the area to diffuse the tension. Then 



she saw a cartoon in the New Vision which people told here resembled her. Her name was 

written on the cartoon. She was deeply upset and embarrassed. Her colleagues who saw the 

cartoon also talked to her which further upset and embarrassed her. Miriam Kawuma is her 

relative. She said she read the article in the Sunday Vision and saw the cartoon which surprised 

her. She tried to find out the truth. Her colleagues also showed her the cartoon while commenting 

that these days politicians were not stopping at anything in bid to get votes. One of them told her 

that he was deeply disappointed by the plaintiff. Flavia Namutamba calls plaintiff “mother”. One 

morning when she reported to her office she found her workmates in deep discussion. Those 

people1 knew her as the plaintiff’s daughter. One of them told her point blank that her mother 

had sold forests. When she asked which mother she was asked whether she had not read the 

“Sunday Vision.” She was then referred to the cartoon in the “New Vision.” 

In his defence defendant said that the plaintiff was a friend who had assisted him greatly. her son 

William was also his friend. He saw the Sunday Vision which carried the article complained of. 

It is under tile Editorship of Omoding who selects the articles. He vets stories for this paper but 

had not been responsible for inserting it in the paper. He also saw the cartoon. He thought the 

cartoon was inserted by way of a joke. Because the story had come from the forestry department 

he thought it was factual. Though William Kalema and the plaintiff’s lawyers demanded for an 

apology ho could not simply provide an apology without getting the other side of the story. In 

this the plaintiff and her son William Kalema had refused to cooperate. In cross examination he 

said both the headline and the article were damaging. He did not know of any attempts made to 

verify the story before it was published. He did not believe that the plaintiff could sell forests as 

alleged the defence examined (DW2) the reporter responsible for the article. He said during the 

course his duties he had contacted the Assistant Commissioner for Forestry who had given him 

the story complained of. he had tried to check the truth with plaintiff but failed. In cross-

examination he said he did not believe that the plaintiff could sell forests as alleged. He had 

interviewed her before on similar allegations. He did not say what plaintiff had told him during 

the previous interviews.  

Robert Nabuyumya was the forestry officer of Kiboga at the time material to the article 



complained of. He said his department was faced with the problem of evicting encroachers from 

the reserve who were resisting every attempt to evict them. 

The Government had put December 1989 as the D. day for the eviction of these encroachers. 

However, by that time not all the boundaries had been re-opened, only those who were in areas 

where the boundaries had been re-opened were being asked to vacate. In luunga forest reserve 

people were disputing the boundaries. This led to a team from the District Administration to visit 

the area to try to explain the position to these people. Still they were not satisfied. This led to the 

appointment of an independent stiff surveyor to open the boundaries; he finished his assignment 

in February 1991. Some of the people left but others remained. In 1991 a team from the prime 

minister’s office visited the area to diffuse the tension. The NRC member of the area who is now 

the plaintiff had also reported on the issue of encroachment. The team from the prime minister’s 

office verified the boundaries. Still some people insisted that they could not leave before getting 

a word from their NRC Representative. These people were being encouraged by an A.D.A. 

Nsegulamambo who also had land on the reserve. 

In summary that was the evidence from both parties. In his address to the court counsel for the 

defendant submitted that to be malicious a publication must have been actuated by malice and 

malice connotes the presence of improper motives, or even gross reasoning. For the plaintiff to 

succeed she must show that there was ill-will or resentment or dislike on the part of the 

defendant. The three witnesses called by the defence had proved that there was no ill-wills 

resentment or dislike of the plaintiff, the story coming from a high ranking Government officer 

was privileged and this privilege extended to the publication in the paper he referred to several 

authorities. 

In reply to these submissions counsel for the plaintiff argued that the words used in the article, 

Were defamatory of the plaintiff and this had been admitted by the defendant.

There had no attempt on the Part of the defence to justify the allegations and as such it should be 

taken for granted that they were false. It was astonishing to see that the story was published 

before cross-checking with the plaintiff. The mere fact that the story came from a high ranking 



officer did not in itself constitute a defence The plea of qualified privilege had not been raised, 

but even if it had it was not absolute, and it is lost if it is shown that the defendant did not believe 

in what he wrote he referred to several authorities at the commencement of the hearing three 

issues were agreed upon for the determination of this court. 

These were 

(1) Whether the defendant falsely and maliciously defamed the plaintiff. 

(2) Whether the words used in the publication were understood to bear the meanings ascribed to 

them in the plaint. 

(3) Whether the publications were made honestly and without malice and on a matter of public 

interest. 

(4) Damages. 

I will go through them seriatim. 

First, the headline, The principle of law here is that, if a libelous article in a newspaper is 

introduced by a libelous heading or title evidence that the facts stated in the article are true is not 

in itself sufficient, The headline or title must be justified; CLEMENT V LEWIS 3 ER&B 297 In 

that case the “observer’ a correct account of some proceedings in the insolvent Debtor court, but 

headed it: “Shameful conduct of an attorney”. The rest of the article was held to be privileged, 

but the plaintiff recovered damages for the heading. In this case the heading was disowned by 

Amoti (DW2) who prepared the article complained of for publication. In his own words: “I did 

not make the headline of the story. The headline as given does not reflect my report. My report 

was that politicians were encouraging people to go into the forest reserves.” 

The Defendant in cross-examination admitted that the headline was damaging. 

Said he: “If it were literally road it were damaging.” In my judgment I find no difficulty in 



finding; that the headline was false and defamatory. 

Now to the article. From the evidence I am unable to hold that the story a given in the article 

accurately and fully represented what had transpired during the interview which Amoti held with 

Kigenyi, Robert Nabuyumya who was examined by the defence did not lend credibility to the 

story as published of the plaintiff. Indeed he said the plaintiff had reported on the problem of 

encroachers on the reserve. Amoti (Dw2) who prepared the story did not believe that plaintiff 

could sell forests. The defendant did not believe either that the plaintiff could sell forests. He 

admitted that both the article and the headline wore defamatory here no evidence whatsoever to 

lend credibility to the story as given by the paper. I hesitatingly find that the article was as false 

as it was defamatory. 

On the second issue in order to determine whether the article is defamatory and capable of 

bearing any of the meanings ascribed to it by the plaintiff it is necessary that the article be 

considered as a whole. It is not sufficient to pick a phrase here and a sentence there and to 

conclude from such phrases and sentences that the article is defamatory. As LORD  PORTER 

observed: 

“It is…. the duty of the judge in the first instance to put an accurate interpretation on the 

words used and having done so to make up his mind whether they are capable of a 

defamatory meaning or not.”

TURNER V METRO-GOLDWIN MAYER PICTURES (1950) 1    All E.R. 449. 

Mr. Turyakira for the defendant conceded that the article meant and was understood to be moan 

that the plaintiff as a member of NRC encouraged encroachers and other illegal persons to move 

into areas that are forest reserves. But he surprisingly submitted that that could have been so only 

with a section of the community who knew that the plaintiff was a member of NRC. I cannot 

agree the evidence shows that the plaintiff is a National figure as opposed to a local figure. 



Having carefully considered the article complained of I entertain no doubt whatsoever that the 

article meant and was understood to bear the meaning ascribed to it in the plaint.

 

I now come to the third issue which I must confess is not an easy one. Paragraph 6 of the 

Statement of Defence seems to raise a plea of qualified Privilege. In his submission counsel or 

defendant submitted that the story came from a high ranking officer and was therefore privileged 

and that this privilege extended to the publication which was on a matter of public interest. 

The evidence of amoti (Dw2) is that during the course of his duties he interviewed the assistant 

commissioner who gave him the story as appeared in the “Sunday Vision.” On the evidence 

which I accept on this point, I find that Amoti (Dw2) on his own initiative had gone to see the 

assistant commissioner of forestry. I find is a fact the article complained of was published in the 

“Sunday Vision’ of 20th June, 1993, not specifically at the request of Kigenyi nor because 

Kigenyi in the course and in course discharge of his duty was himself particularly anxious to 

communicate the information concerning the encroachment on forest reserves throughout the 

medium of the press to the general public but because Amoti (Dw2) was as a reporter anxious to 

obtain a story for his paper. On his own volition, Amoti (DW2) went to Kigenyi in search of 

news for his paper. As I have said herein above I am unable to hold that even so, the article as 

appeared in the Sunday Vision accurately and fully represented the report which Amoti (Dw2) 

had obtained from Kigenyi. For unexplained reasons Kigenyi was not called by the defence, 

Here I an not in any way to be understood as taking the view that Kigenyi should have appeared 

as a defence witness. What aspect of the defence case was the sole responsibility and at the 

discretion of the defendant.

 

Kigenyi is said to be an assistant commissioner for forestry. I do realize that in that position he 

was a person of substance within the department. But as I have observed earlier on there is no 

evidence that he had requested for an interview with Amoti (Dw2) On the contrary the evidence 

of Amoti (Dw2) and which I accept is that during the course of his duties he had a discussion 

with Kigenyi. His duties must here refer to his duties as a reporter for his paper. 



On a consideration of the evidence as a whole I am satisfied that neither Kigenyi nor Amoti 

(DW2) nor the defendant had any interest or duty to publish to the public at large the article 

complained of in the Sunday Vision of 20th June 1993. Exhibit P1, nor was there any 

corresponding interest or duty in the public to whom it was published to receive it. The article 

was nothing more than ordinary gossip. 

I am fortified in this view by the case of TRUTH (No.2) ltd. v, HOLLOWAY 1960 NZ BR 69 

where it was said that a journalist who obtains information reflecting on a public man has no 

more right than any other private citizen to publish his assertions to the world at large such 

assertions it was said are not privileged merely because the general topic developed in the article 

is of public interest. Again in CHAPMAN V DELSMOREV.1932 2 KB LORD ROMER said 

It may be true in one sense to say that newspapers owe a duty to their readers to publish 

any and every item of news that may interest them. But this is not such a duty as makes 

every communication in their paper relating to a matter of public interest as privileged 

one if it were the power of the press to libel public men with impunity would in the 

absence of malice be almost unlimited. 

And in HODDITCH V. MACIWALE[ (1894) 2 QB 54 it was laid down as a matter of law that in 

order that the occasion upon which a defamatory statement  is made may be privileged it is 

necessary that the person to whom such statement is made, as well as the person making it 

should have an interest or duty in respect of the subject matter of such statement it is not 

sufficient that the maker of the statement honestly and reasonably believes that the person to 

whom it is made such an interest or duty.

Learned counsel for the defendant submitted that the issue of encroachment on forest reserves 

was a matter of great public interest. Indeed this is clearly pleaded in para 6 of the statement of 



defence. The basis of these submissions is by means clear. 

There is no evidence to show that the issue of encroaching on forest reserve was currently a 

subject of public debate. There is no evidence to suggest that the Government had appealed to 

the public not to. Encroach on forest reserves. There is nothing whatsoever to suggest that the 

general public had an interest at the time of publication of being informed of what was going on 

the reserves, Again in CHAPMAN V ELLESMORE 1931 2 KB 431 LORD HANW0RTH, M.R. 

said: 

“There remains the question whether the pleas of privilege can afford protection to the 

defendants in respect of these paragraphs. But though the vehicle of the public press had 

been held to a proper and protected one, so as to defeat a claim for libel, where it has 

been used “as the only effective mode” to answer a charge which had already received as 

wide a circulation (see ADAM V. WARD and BROWN v ROOM) there is no authority 

which protects the statement in the newspaper where it is made not in answer, but a fresh 

item on which a General interest as distinguished from a Particular interest already 

aroused, prevails.” 

Holding as I do that the occasion of the publication of the article Exh. P1 and the cartoon exh. P2 

the subjects of this action was not privileged it is therefore unnecessary for me to consider the 

question of express malice. Suffice it to say, that the defendant published the article complained 

of Reckless and careless whether what he published was true or false. As a matter of fact both the 

reporter and the defendant had no Genuine and honest belief that the plaintiff could sell forests, 

and, they did say so. In WATT V. LONGSDON 1929 ALLER. (2) 284 GREER, L.J., 

observed: 

“A man may believe in a defamatory statement, and yet when he publishes it be reckless 

whether his belief be well founded or not …..“ and if he does so the publication will be 



maliciously made, even though he may believe the defamatory statement to be true.” 

I now come to yet another difficult question, Damages. 

Learned counsel for the defendant proposed a sun of shs. 100.000/= because he submitted the 

plaintiff had not suffered any loss or injury. From the evidence on record the “Sunday Vision” at 

the time of libel complained of had a daily circulation of 19,000 copies. While the “New Vision” 

boasted a daily circulation of 27,000 copies. 

In DE. CRESPIGY V. WELLESLY 5 B in pp 402 — 406 BEST C.J., said: 

Publication in a news paper circulate the calumny through every region of the globe..but 

if the report is spread over the world by means of the press the malignant false hoods of 

vilest mankind  which would not receive the least credit where the author is known, would 

make an impression which it would require much time and trouble to erase, and which it 

might be difficult if not impossible, ever completely to remove Before he gave it general 

notoriety by circulating’ it in print he should have been prepared to prove its truth to the 

letter; for he had no more right to take away the character of the plaintiff without being 

able to prove the truth of the charge that he had made against him, than to take away his 

property without being able to justify the act by which he possessed it. Indeed if we reflect 

on the degree of suffering occasioned by loss of character and compare it with suffering 

occasioned by loss of property; the amount in the former far exceeds the latter.”

 

Learned counsel for the plaintiff proposed a sum of 10/=. I would re-echo the words of 

WINEYER J, in UREN V JOIN FAIR FAX {1967}117 C.L.R. 118. 

“A man defamed does not get compensation for his reputation. He gets damages 

because he was injured in his reputation.” 



I was referred to several decisions of this court on the issue of damages each case must be 

decided on its merits. Though of course recent decisions are of immense assistance. The Plaintiff 

is a former distinguished civil servant I think there is no doubt about that. She is former Deputy 

Minister. Her integrity has been brought into question. It is said she was able to go through the 

recent CA elections. 

 

But no one can tell what her political opponents might make of the false reports in future. Those 

who have caused her all the anguish have not shown any slightest remorse. They say instead, that 

it is for her to clear her name. While the issue of exemplary damages does not arise under the 

circumstances of this case, I feel that she deserves some substantial damages.

I enter judgment in her favour for Shs. 4.5m/= with interest at court rate and costs of this suit. 

I order accordingly. 

Judge 

14/6/1994. 


